Non-verbale communicatie in de advocatuur
07-09-2022

Ben jij je als advocaat bewust van het effect van jouw non-verbale communicatie?

‘Procedurele rechtvaardigheid en openheid van de advocaat is essentieel voor een goede rechtsgang.  Non-verbale communicatie speelt hierin een essentiële rol’, zei een van de rechters die we spraken in een onderzoek voor onze trainingen. En ze was niet de enige, naast de juridische inhoud is voor veel rechters de vorm van communiceren door advocaten doorslaggevend. En toch is het belang van non-verbale communicatie een onderbelicht onderdeel binnen de advocatuur en misschien wel het hele rechtssysteem.  Dat kan en moet anders.

Schokkende observaties
Voor ons onderzoek hebben we zittingen bijgewoond en de observaties waren soms schokkend. Als de non-verbale communicatie niet congruent is aan de juridische inhoud gaat een deel van de inhoud verloren. Daarnaast zie je in de interactie tussen de procespartijen dat regelmatig een toon of houding wordt aangenomen die het proces zeker niet ondersteunt. Zoals een rechter het omschreef: “Advocaten wijzen snel naar overige procespartijen, maar missen regelmatig eigen reflectie.” Een ander benadrukte: “Wat ik het belangrijkste vind bij een advocaat is de mate openheid. Die herken ik aan zowel de uitstraling als de inhoud.”

Kom tot je recht
Advocaten en rechters zijn opgeleid om de juridische inhoud en kennis leidend te maken, maar ons brein is van nature anders geprogrammeerd. Hoe ons brein reageert op mimiek, toon, ritme, adem en houding, kunnen we niet zomaar uitschakelen, wijzen talloze onderzoeken uit. We kunnen dus maar beter zorgen dat we ons hier bewust van zijn, zodat de juridische inhoud de boventoon kan voeren. Straal je uit wat je wilt? Ondersteunt dit je juridische inhoud? Doe je hier je cliënt recht mee? Kom je tot je recht zowel live als online? Je ontdekt het en brengt je pres(en)taties naar een hoger level met een training van Instituut Wijs!  

TOP