Hoe klinken onze lijsttrekkers en wat betekent dit?

Super interessante vragen die altijd veel stof doen opwaaien. Wie mij al langer volgt weet dat ik hier ook al vaker over heb geschreven; authenticiteit en eigenheid. Als spreker is dit vaak het ultieme doel; volledig authentiek je boodschap geven.

Vandaag mocht ik zelf een korte workshop volgen van Arold Langeveld op de IVA Business school waar ik 1 dag in de week presentatiecoaching geef aan de studenten. Ook hier kwam de term authenticiteit veelvuldig aan bod. Heel interessant om zijn zienswijze te horen op presenteren en presentatiecoaching. Driebergen is voor mij een uur rijden dus alle tijd om op de terugreis de workshop even te laten inzinken en mijn eigen conclusies en verbindingen te leggen.

Opzoek naar eigenheid

Als je mensen coacht om hun verhaal over de bühne te krijgen zoek je altijd naar eigenheid. Voor mij is authenticiteit en eigenheid gekoppeld aan ontspanning. Wat in al mijn trainingen en coachingssessies terugkomt en let op hier zit de crux:

 “Een ontspannen spreker, is een ontspannen publiek!”

Als jij als spreker ontspannen bent, niet te verwarren met onder spanning of te laag in spanning, kan je krachtig je verhaal vertellen. Je adem is vloeiend en komt vanzelf, je stem is vrij en open en je staat stevig en rustig rechtop. Je armen en handen gaan als vanzelf mee in je verhaal.

Misschien nog zeker zo belangrijk aan deze wisselwerking is dat een ontspannen publiek breinruimte heeft om te horen wat jij zegt. Als je publiek ontspannen is staan ze open om te ontvangen.

Ontspannen spreken

Helaas is ontspannen spreken niet altijd zo makkelijk of vanzelfsprekend. Niet helpende gedachten, overtuigingen, spanning, irritatie, zenuwen zorgen ervoor dat je signalen van spanning en dyscomfort kan gaan uitzenden. Deze signalen zorgen voor afleiding en ruis bij je publiek. Denk hierbij aan een stem die een keer overslaat, sneller praten en ratelen, hoger praten of juist lager, hoge ademhaling, slikken.

De vraag bij deze signalen is: ‘Wat communiceer je hiermee en is dit passend en ondersteunend aan je kernboodschap? Wat doet dit met je publiek?’ Het antwoord is wat mij betreft nooit gevat in termen van goed of fout. Het is alleen wel enorm waardevol als je bewust bent van wat je precies communiceert en de impact die je als spreker maakt en het effect op je publiek.

Authentiek communiceren

Je kan je dan afvragen of dit is wat je wilt uitstralen en of het klopt bij je verhaal?

Er bestaat wat mij betreft niet één authentieke versie van jezelf als een soort heilige graal. Je bent vele versies van jezelf en wat ze allemaal gemeen hebben is dat ze beginnen bij bewustzijn en ontspanning.

Dit bericht is gepost in Blog. Bookmark de link.